26 de diciembre de 2009

Alea. Revista Internacional de Fenomenología y Hermenéutica, No. 7 / 2009: Husserl


Aparece el volumen 7 de Alea. Revista internacional de fenomenología y hermenéutica, publicado por la editorial Documenta Universitaria, correspondiente a este año 2009 y dedicado monográficamente al pensamiento de E. Husserl
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El índice de este volumen es el siguiente:

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Sebastian Luft (Marquette University, Milwaukee, EE.UU.):
Natorp, Husserl und das Problem der Kontinuität von Leben, Wissenschaft und Philosophie
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Peter Costello (Providence College, Providence, Rhode Island, EE.UU.):
Essential Intuition: a Communal Act
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Simon Glynn (Florida Atlantic University, EE. UU.):
Radical Empiricism versus Trancendental Idealism in the Phenomenology of Edmund Husserl
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José Ruiz Fernández (Universidad Complutense de Madrid, España):
Ciencia empírica y mundo de la vida
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Jesús Guillermo Ferrer Ortega (Bergische Universität Wuppertal, Alemania):
Zur Problematik der Zeiterfahrung der melancholischen Depressivität im Lichte der Husserlschen Phänomenologie
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Irina Poleshchuk (European Humanities University, Vilnius, Lituania):
From Husserl to Levinas: the role of hyletic data, affection, sensation and the other in temporality
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Recensión de Husserl, E.: Phantasie und Bildbewusstsein (por Luciano Lutereau).
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Vid. Página web de Documenta Universitaria. -
Vid. Alea en Documenta Universitaria (vols.: 3/2005 a 7/2009).-
Vid. Información acerca de Alea 7 (2009), Husserl.-
Vid. Índice en pdf de este número de Alea.-

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25 de diciembre de 2009

Miguel García -Baró: "Socrates y herederos. Introducción a la historia de la filosofía occidental"

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Miguel García-Baró, conocido por sus estudios fenomenológicos y de filosofía de la religión, además de, por ejemplo, por sus traducciones de Husserl, publica en la editorial Sígueme de Salamanca (España), el primer volumen de una "introducción a la historia de la filosofía" que es, igualmente, una introducción histórica a la filosofía: "Sócrates y herederos", que recorre la historia del pensamiento occidental desde Homero, Hesíodo y la filosofía griega, pasando por los orígenes del cristianismo, la filosofía islámica y el medioevo, hasta el renacimiento. A este primer volumen ha de seguir una historia de la filosofía moderna titulada: "Descartes y herederos".
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La editorial Sígueme dispone en línea, en formato pdf, un breve extracto de este libro (Índice, Prólogo, Primer parágrafo).
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Vid. información completa en el sitio web de la editorial Sígueme.
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Vid. también de García-Baró: "De Homero a Sócrates. Invitación a la filosofía" (Introducción - pdf) (2004).


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20 de diciembre de 2009

"Rede des Monats" - Conferencias de M. Heidegger, E. Fink y F.-W. von Herrmann (Podcast de la Universidad de Friburgo d. Br.)

En una entrada anterior de nuestro blog (25 mayo de 2007) habíamos informado de la posibilidad de descargar como archivo de audio una serie de conferencias pronunciadas en la Universidad de Friburgo (Alemania) en las últimas cinco décadas por profesores de dicha universidad.
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La edición como podcast de estas conferencias -decíamos entonces- corre a cargo de la biblioteca de la Universidad de Friburgo y se inserta en el marco de un proyecto que lleva el nombre de "Rede des Monats".
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En esta ocasión rescatamos de entre las diferentes conferencias ofrecidas por esta iniciativa de la biblioteca universitaria de Friburgo, las conferencias de Martin Heidegger: "El principio de identidad" (1957), de Eugen Fink: "Analítica de la consciencia y problema del mundo" (1968) y de Friedrich-Wilhelm von Herrmann: "El Libro X de las Confesiones de San Agustín en el horizonte de la fenomenología hermenéutica de la vida fáctica de Heidegger" (2001).
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Martin Heidegger: Der Satz der Identität. 1957.
Esta conferencia fue pronunciada por Heidegger el 27 de junio de 1957 en la sala municipal de congresos de la ciudad de Friburgo d. Br. Y sería publicada posteriormente en el volumen Identität und Differenz (Neske, Stuttgart 1957 y ss.).
[Download] (m4a-Audio)

Eugen Fink: Bewußtseinsanalytik und Weltproblem. 1968.

La conferencia fue leída por Fink en el encuentro de homenaje a Husserl Phänomenologie - lebendig oder tot? Zum 60. Todesjahr Edmund Husserls y publicado en un volumen con el mismo título, junto a las ponencias de otros participantes (Heidegger, Landgrebe, Müller, van Breda) en 1969 (Veröffentlichungen der Katholischen Akademie der Erzdiözese Feriburg, Nr. 18) - En la página web de "Rede des Monats" se ofrece igualmente el enlace con una versión en pdf del texto de Fink.
[Download] (m4a-Audio)

Friedrich-Wilhelm von Herrmann: Das 10. Buch der Confessiones des Heiligen Augustinus im Horizont von Heideggers hermeneutischer Phänomenologie des faktischen Leben. 2001.

El texto de F.-W. von Herrmann, profesor emérito de la facultad de filosofía de la Universidad de Friburgo y asistente personal de Heidegger hasta la muerte de éste, fue publicado en Studia Phaenomenologica, vol. I, 3/4, 2001.
[Download] (m4a-Audio)

vid. La página web de la Biblioteca de la Universidad de Friburgo: Rede des Monats.
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19 de diciembre de 2009

La biblioteca privada de Karl Jaspers, en la Universidad de Oldenburg

Leemos la noticia de la compra de la biblioteca privada del filósofo Karl Jaspers por parte de la biblioteca universitaria de la Universidad de Oldenburg (Alemania). Son nada menos que 11.000 libros que hasta hace poco estaban en posesión de Hans Saner, quien fue el último asistente de Jaspers.
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(K. Jaspers)
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Además del interés "bibliófilo" del asunto, es por supuesto de mayor relevancia el hecho de que una parte importante de la biblioteca de Jaspers muestra los trazos de su lectura por parte del filósofo y permitirá ahondar en su pensamiento a través de su confrontación con la literatura filosófica. Según comenta H.-J. Wätjen, director desde 2000 de la biblioteca de la Universidad de Oldenburg, "los rastros de la lectura (Lektürespüren) son el verdadero valor de la biblioteca", pues "en ellos se puede apreciar cómo trabajaba y pensaba Karl Jaspers". En los libros se encuentran, además de las anotaciones manuscritas del filósofo, "hojas sueltas y recensiones" que se planea escanear y ofrecer en línea a través del catálogo de la biblioteca.
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(Ejemplar de la Kritik der reinen Vernunft de Kant en el legado de Jaspers)
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vid. entrevista con H.-J. Wätjen en el diario alemán die tageszeitung (taz).
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vid. noticia en el sitio web Informationdienst Wissenschaft (idw-online).
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15 de diciembre de 2009

Heidegger & Kant - convocatoria de artículos para el primer volumen del "Anuario de Estudios Heideggerianos"

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La Sociedad Iberoamericana de Estudios Heideggerianos convoca a enviar artículos, recensiones y traducciones inéditos para ser incluidos en el primer volumen de su Anuario, que estará dedicado a las relaciones entre la filosofía de Heidegger y la filosofía kantiana.
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Toda la información acerca de esta convocatoria en la página web de SIEH.-

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14 de diciembre de 2009

50 años desde "Verdad y método" - Consequences of Hermeneutics (ed. J. Malpas & S. Zabala)

The publication of Hans-Georg Gadamer’s magnum opus Truth and Method in 1960 marked the arrival of philosophical hermeneutics as a dominant force in philosophy and the humanities as a whole. Consequences of Hermeneutics celebrates the fiftieth anniversary of the publication of one of the most important philosophical works of the twentieth century with essays by most of the leading figures in contemporary hermeneutic theory, including Gianni Vattimo and Jean Grondin. These essays examine the achievements of hermeneutics as well as its current status and prospects for the future. Gadamer’s text provides an important focus, but the ambition of these critical reappraisals extends to hermeneutics more broadly and to a range of other thinkers, such as Heidegger, Ricoeur, Derrida, and Rorty. Forcefully demonstrating the continuing relevance and power of hermeneutics, Consequences of Hermeneutics is a fitting tribute to Gadamer and the legacy of his thought.
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vid. complete info: J. Malpas & S. Zabala (eds.), Consequences of Hermeneutics. Fifty Years after Gadamer's "Thruth and Method"
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7 de diciembre de 2009

M. Henry's Radical Phenomenology (Studia Phaenomenologica, vol. 9)

Publicación del vol. 9 (2009) de Studia Phaenomenologica, dedicado a Michel Henry. El volumen recoge dos textos inéditos del filósofo y una serie de artículos y recensiones sobre su pensamiento. Entresacamos el siguiente texto de la introducción de J. Hatem y R. Kuhn:


Jad Hatem & Rolf Kuhn, Introduction


It is without a doubt for any informed reader of phenomenology that Michel Henry is amongst the most influential representatives of international phenomenology, especially so in the last fifteen years, and that the reception of his work expands to an equal extent to other fields, such as humanities or medical science, aesthetics or cultural philosophy. This volume of Studia Phaenomenologica bears testimony to his increasing influence (especially amongst young researchers) as well as to the growth of disciplines where Henry's thinking is applied. To illustrate this point - after a documentary part, where we included a previously unpublished manuscript of Michel Henry on Kant, written during the time of preparation of his Essence of Manifestation -, we have organised the contributions to this volume into four main sections, starting from radical phenomenology and passing through politics, aesthetics and religious philosophy, without leaving out the necessary confrontations with other reputable modern thinkers, such as Bergson, Heidegger, Deleuze, and Derrida.
As for the reasons of an ever increasing readership, it is necessary in our opinion to distinguish at least three main ones which could explain the impact of Michel Henry's thinking on the current philosophical and cultural research studies:
1) His thinking does not rely on any factual, intentional or hermeneutical evidence in order to transcendentally confront the question of phenomenality in itself.
2) Leaving behind any possibility of philosophically getting stuck into a thinking which is still relative to differ(a)nce or mundane meaning, Michel Henry asks the fundamental question of an ultimate Donation originaire which does not depend any longer on any construct or rhetoric, but implies a phenomenological self-revelation as pure individuation.
3) Having anticipated in his insightful analyses the recent historical and cultural events (such as, for example, the political shift in the East and a certain economic and financial disintegration starting from Marx which can be seen in the current "global" crisis), Michel Henry's thinking can speak in fact to any individual who finds him/herself without any possible illusion - that is to say, in the abyssal self-affection of the absolute phenomenological Life.
In this sense, the classical "phenomenological field" finds itself once more completely open, as all aspects of thinking and praxis can - and have to - be reassessed starting from an affective transcedentality situated, by virtue of its own phenomenological essence, before any language or ideology, i.e. the domain of Re-presentation which has guided our philosophical thinking since its Greek origin. If, like Emmanuel Levinas, Michel Henry outlines then a non-Greek approach to the "phenomenalisation" of the invisible self-manifestation, he does not only replace the metaphysical, logical or scientific Being with another "paradigm" such as "Life". On the contrary, any paradigmatic construct in so far as bound to the horizontality or temporality of its manifestation is abandoned in favour of the self-manifestation of all phenomenality so as to totally rely on the self-generation of the absolute phenomenological Life. Indeed, such a "methodological" constraint does not any longer promote the operation of an ontological fundament, but the apodictic or assured nature of a living receptivity which structures itself as immanent and rigorous passivity, more precisely as a place or radical beginning found between life and affective body.
It is important to reassert this crucial point of departure in Henry's thinking because it always forms the arriving point of any radical or material phenomenological analysis. As long as an eidetic "description" remains inside transcendent categories, it cannot truly capture this transcendence, which never has a self-sufficiency or autonomy that could guide the manifestation of "phenomena" back to the place of their generation. It is obvious that the relationship between transcendence and immanence is even nowadays the inevitable territory of a critical "phenomenology of life," as long as the effectiveness of this counter-reduction has not been clarified. It is therefore natural that we find the same debate in the discussions presented in this volume dedicated by Studia Phaenomenologica to Michel Henry. But we have to say with equal emphasis that this threshold is by no means the end of a purely material analysis. Rather we have to do with what is ongoing and one which is achieved, by its very nature, from the preference in the absolute sphere for the affective modalities. That is to say, in the final analysis, we have to do here with an analysis deriving from the preference for a Life that in its core is one which both always "selfs" itself and is a self-present life that is always already "selved."
It is precisely this debate that contributions included in the first and second sections continue in order to highlight, at the same time, that the "world" is not absent from such a radical phenomenological analysis, because any affective materiality is also immediately an aesthetic, ethical and communitarian reality. It is this real or practical arch-factuality that contributions in the third and fourth sections capture. Here the reader can find, in fact, some of the most advanced analyses in terms of contemporary phenomenological research.
Needless to say, this volume of Studia Phaenomenologica, dedicated to Michel Henry, cannot aspire to present the totality of international discussions on the "phenomenology of life", discussions which extend to Japan, the United States or Brasil, without forgetting Africa. But the editors paid great attention to ensuring that the essential points are presented here and that, for the reader who desires additional bio- or bibliographical information, we included the following online sites for further reference - in addition to other recent volumes - where a great amount of information and further discussions can be found...
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